Pasek klinowy w silniku samochodowym napędza m.in. pompę wodną, pompę wspomagania układu kierowniczego, alternator, sprężarkę klimatyzacji. Jego zerwanie skutkuje natychmiastowym przerwaniem jazdy. Aby tego uniknąć warto w trakcie przeglądu sprawdzić jego stan i to, czy jest wystarczająco naciągnięty.
Obecnie paski klinowe są trwałe, z reguły wytrzymują kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, jednak może się zdarzyć, że będzie trzeba go wymienić już po kilkunastu tysiącach kilometrów. Powodem wcześniejszej wymiany może być jego niewłaściwe naciągnięcie, uszkodzone koło pasowe lub nieodpowiedni dobór. Zazwyczaj pasek klinowy powinno się wymieniać razem z paskiem rozrządu, po przejechaniu odpowiedniej ilości kilometrów. Paski klinowe, a także wieloklinowe mają długą żywotność, ale żeby zachować maksymalny komfort jazdy, należy sprawdzać jego stan, by uniknąć awarii na trasie. Sami możemy ocenić jego stan zewnętrzny jak i odpowiednie naciągniecie (pod mocnym naciskiem palca powinien uginać się od 5 do 15 mm. Pamiętaj aby ten pomiar wykonywać w połowie – między kołami pasowymi).
Jeśli uznamy, że potrzebujemy wymienić taki pasek – możemy to wykonać sami, ponieważ ta czynność nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Przed demontażem zwróć uwagę w jaki sposób pasek jest poprowadzony (możesz również zrobić sobie jego szkic, by przy zakładaniu nowego uniknąć niepotrzebnych wątpliwości). Ponadto upewnij się także czy w posiadanym samochodzie pasek jest napinany przez rolkę automatycznego napinacza. Jeśli tak – to wtedy należy jedynie za pomocą klucza zwolnić lekko jego siłę naciągu i wymienić pasek na nowy. Jeżeli jednak pasek jest napinany mechanicznie – wtedy musisz poluzować całkowicie napinacz (jego rolę może pełnić np. alternator, pompa cieczy chłodzącej lub wspomagania lub rolka napinająca, którą najlepiej jest w trakcie wymiany całkowicie odkręcić. Przy okazji warto zwrócić uwagę na stan kół pasowych, rolek prowadzących i napinających. Kiedy już nowy pasek klinowy, bądź wieloklinowy zostanie wymieniony istotne jest, aby go prawidłowo naprężyć. Można do tego użyć łyżkę do opon lub kawałka stalowego pręta. Warto także sprawdzić dokręcenie śrub, co pozwoli uniknąć poluzowania się paska. Zbyt luźny pasek będzie się ślizgał, a podczas zimnego rozruchu piszczał. Natomiast kiedy pasek jest zbyt mocno napięty, wtedy szybciej się zużywa i w konsekwencji urywa. Ponadto może przyspieszyć zużycie się łożysk w napędzanych przez niego urządzeniach.